Przegląd Gastronomiczny

Numer 4/2020

  

okladka numer 4/2020

Nowy numer 4/2020, a w nim m. in.:

Drodzy Czytelnicy!

To chyba pierwsza wiosna, podczas której nie możemy cieszyć się z budzącej się do życia przyrody. Z dnia na dzień życie każdego z nas zmieniło się nie do poznania, zostaliśmy w domach i z lękiem patrzymy w przyszłość. Wszystko to dzieje się za sprawą małej, ale groźnej cząsteczki o wielkości 60-140 nanometrów, wirusa SARS-CoV-2. 13 marca polski rząd ogłosił zamiar wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego. Zdecydowano o ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych tylko do sprzedaży posiłków na wynos lub z dostawą do drzwi konsumenta. Dwa dni później regulacje weszły w życie. W konsekwencji branża gastronomiczna znalazła się na progu kryzysu. Podjęte środki były konieczne, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się epidemii.

Jak dotąd, Światowa Organizacja Zdrowia nie potwierdziła, żeby źródłem zakażenia mogła być żywność, choć teraz przy jej przygotowywaniu należy stosować nadzwyczajne środki bezpieczeństwa. W tych trudnych czasach apelujemy do wszystkich Państwa o udzielenie pomocy lokalnej gastronomii, chociażby przez zamówienie z ulubionego lokalu posiłku na wynos lub w dostawie. Można też wspierać inicjatywy o większym zasięgu. Więcej o zmaganiach całej branży z koronawirusem przeczytają Państwo w artykule na sąsiedniej stronie.

W tym numerze „PG” gorąco zachęcamy do lektury artykułu naukowego pt. „Zero waste a gastronomia”. Autorki – Barabara Bilska, Wiesława Grzesińska, Marzena Tomaszewska i Danuta Kołożyn-Krajewska z SGGW przeprowadziły w 2019 r. badania w 130 zakładach gastronomicznych naszego kraju. Poddawano analizie częstotliwość i rodzaj wyrzucanych produktów, jak również przyczynę ich wylądowania w koszu. Warto poznać płynące z tego artykułu wnioski i zadać sobie pytanie – jakie produkty w swojej domowej (lub restauracyjnej) kuchni najczęściej wyrzucam i dlaczego? Czy mogę to jakoś zmienić? Na pewno tak!

Pytanie to jest nad wyraz aktualne również w kontekście dokonywania nadmiernych zakupów artykułów spożywczych, które zostały nabyte przez wielu z nas tuż po ogłoszeniu stanu epidemicznego. Pamiętajmy o racjonalnym gospodarowaniu żywnością w najbliższym czasie i o bezpiecznym przechowywaniu zapasów kaszy, mąki, ryżu i makaronu – np. w słoikach.

Drugi artykuł naukowy w tym numerze to „Smakowite urozmaicenie” – autorstwa Doroty Czerwińskiej. To przegląd potraw mięsnych serwowanych na zimno i przyrządzanych z różnych gatunków mięs. Po zapoznaniu się z tym artykułem dowiemy się, czym są galantyny, czym różni się sztufada od pieczeni i jak przyrządzić carpaccio. Jest w czym wybierać, jest o czym czytać... Polecamy lekturę!

Nikogo dziś już nie dziwi gość restauracji, który po otrzymaniu dania uwiecznia je swoim smartfonem czy też kręci filmik. W takim przypadku nieraz mamy do czynienia z blogerem/vlogerem. Czy rzeczywiście takie osoby mają wpływ na polską gastronomię? W celu odpowiedzi na to pytanie zapraszamy do zapoznania się z artykułem Pawła Czerenko „Nie tylko blogerzy”.

W kwietniowym „PG” przypominamy też o sukcesach naszej drużyny Culinary Team of Poland, która w kategorii dań regionalnych na Olimpiadzie Kulinarnej w Stuttgarcie wywalczyła w lutym br. brązowy medal. Jeszcze raz gratulujemy!

Niektóre artykuły w tym numerze pisane były jeszcze przed ogłoszeniem pandemii. Zamieszczamy je, ponieważ nie samym koronawirusem człowiek żyje. Zapewne wszyscy odczuwamy już pewien przesyt informacji na ten temat. W tym szczególnym czasie życzymy Państwu dużo zdrowia, spokoju oraz, jak zwykle, miłej lektury. Jeśli możemy, zostańmy w domu i czytajmy „PG”!

Miłej lektury!
Redakcja

                                                                                           

Spis treści

Nowy numer PG 4/2020, w nim m. in.:

4
Nauka
Barbara Bilska, Wiesława Grzesińska, Danuta Kołożyn-Krajewska, Marzena Tomaszewska
Zero waste a gastronomia
Ryzyko marnotrawstwa żywności w zakładach gastronomicznych
Straty i marnotrawstwo żywności są zauważanym od wielu lat problemem w skali światowej, który wymaga podjęcia działań ograniczających. W ostatnim czasie, zarówno agendy ONZ, jak i instytucje unijne pracują nad propozycjami, w wyniku których przynajmniej częściowo zaradzi się temu problemowi.

7
Olimpiady
Zwycięski brąz
Sukcesy Culinary Team of Poland na Olimpiadzie Kulinarnej w Stuttgarcie
17 lutego 2020 r., drużyna Culinary Team of Poland zdobyła brązowy medal w kategorii dań regionalnych podczas jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń kulinarnych na świecie – Międzynarodowej Olimpiady Kulinarnej IKA.

10
Nauka
Dorota Czerwińska
Zimne urozmaicenie
Mięsa serwowane na zimno są znakomitym uzupełnieniem menu. Półmisków z zimnymi mięsami i wędlinami nie może zabraknąć przy okazji świątecznych posiłków, bankietów i innych mniej lub bardziej uroczystych imprez. Doskonale zastępują gotowe wyroby wędliniarskie.

16
Gastronomia
Paweł Czerenko
Nie tylko blogerzy
Tematy kulinarne są jednymi z najbardziej popularnych w Internecie, a liczba ludzi piszących regularnie o gotowaniu i gastronomii, publikujących zdjęcia i filmy, rosła w ostatnich latach równie dynamicznie jak liczba lokali gastronomicznych. Czy blogerzy, użytkownicy Facebooka lub Instagramu rzeczywiście zmienili polską gastronomię?

20
Gastronomiczny biznes
Marzanna Zienkiewicz
Wizytówka restauracji
Sporządzanie karty menu
Słowo menu w słowniku języka polskiego oznacza „zestaw dań składających się na posiłek” lub „spis potraw w restauracji”. Zastanawiając się na otwarciem lokalu gastronomicznego, rozważamy asortyment potraw, jaki chcielibyśmy oferować swoim gościom.

30
Hotele
Arletta Kowalik
Szkolenia w hotelarstwie
Co roku liczba turystów na całym świecie wzrastała o około 5%. To sprawiało, że do czasów pojawienia się koronawirusa turystyka była jedną z najsilniejszych gałęzi gospodarki. Pandemia kiedyś minie, a wtedy wszystkie branże związane z tworzeniem i realizacją produktu turystycznego powinny zadbać, aby ich oferta nadal była nowoczesna i atrakcyjna.

31
Cocktail bar
winny maniak
Wina z końca świata
Patagonia – nowy region winiarski
Amatorzy wina mają zawsze problem: pić wina, które się zna czy poznawać nowe. Stosownie do tego i restaurator musi sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie wina mieć w karcie win. Tym, którzy chcieliby zaproponować swoim klientom coś nowego, przedstawiam zaskakujące, bo bardzo europejskie w stylu wina z Patagonii.

  

  
 

Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy

pg 560

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

 Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresemhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Ciasteczko lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.